کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net)
وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان و تحلیل، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبتها، معرفی کتاب و…
مطالب کانال ایتا مـعارف حـدیث | 🔅
.
💢 رسیـدن به قـدرت بـا هـر ابـزاری!؟
⁜ معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد.
⩴ اما سياست در نگاه #امام_علی_علیه_السلام ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْورزى نيز وظيفهاى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حقمدارانه است. او مىگويد:
✧ كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷)
⩴ و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمىداند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمىداند.
بر پايه آموزههاى علوى، سياست، شناخت و بهرهگيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است.
₪ در آموزههاى علوى، به كارگيرى شيوههاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است.
از نگاه على عليهالسلام، حكومت، چيرگى بر دلها و تسخير خردها و عاطفههاست، نه رامسازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُردهها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد.
▫️ قدرت در نگاه امام على عليهالسلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادىهاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى ...است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزشها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوههاى باطلْ چنگ بيفكند.
↲ تصرّف دلها راهى جز استفاده صحيح از شيوهها و راه سپردن بر اساس ارزشها ندارد. سياستهاى نامشروع و باطلگرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه:
✧ للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ.
حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى.
الكافى: ج۲ ص۴۴۷
#انتخابات
📗 سیاستنامه امام علی علیهالسلام، ص ۲۶
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
🏷بچسبيد به دین خدا!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «مىبايد اسلام و متانتش شما را از ياغیگرى و ياوهگويى باز دارد و كلامتان يكى شود. بچسبيد به دين خدا كه جز آن، از كسى پذيرفته نيست، و [ بچسبيد ]به كلمه اخلاص كه سبب استوارى دين است».
⁙ «لِيَردَعكُمُ الإِسلامُ ووَقارُهُ عَنِ التَّباغي والتَّهاذي، وَلتَجتَمِع كَلِمَتُكُم، وَالزَموا دِينَ اللّهِ الَّذي لا يُقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرُهُ، وكَلِمَةَ الإِخلاصِ الَّتي هي قِوامُ الدّينِ ».
📚 شرح نهج البلاغه: ج٤ ص٤٥
@hadithnet | معارف حدیث
.
⪻ آنچه را بر دوش ما نهادهاى، به ما بشناسان! ⪼
🔅فرازی از دعای #امام_باقر_علیه_السلام برای امام مهدی(عج)
✧ اِفتَح لَهُ فَتحاً يَسيراً وَانصُرهُ نَصراً عَزيزاً،
اللَّهُمَّ أظهِر بِهِ دينَكَ وسُنَّةَ نَبِيِّكَ، حَتّى لا يَستَخفِيَ بِشَيءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أحَدٍ مِنَ الخَلقِ،
اللَّهُمَّ إنَّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأَهلَهُ، وتُذِلُّ بِها النِّفاقَ وأَهلَهُ،
وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى طاعَتِكَ وَالقادَةِ في سَبيلِكَ،
وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ،
اللَّهُمَّ ما حَمَّلتَنا مِنَ الحَقِّ فَعَرِّفناهُ، وما قَصُرنا عَنهُ فَعَلِّمناهُ.
✧ «برايش فتحى آسان پيش آور و او را نصرتى شكستناپذير عطا بفرما.
خدايا! دينت و سنّت پيامبرت را با او آشكار كن تا آن كه چيزى از حقّ را به هراس كسى از مردم، پنهان ندارد.
خدايا! ما مشتاق آنيم كه دولت بزرگوارى روى كار بياورى كه اسلام و مسلمانان را با آن عزيز مىكنى و نفاق و منافقان را با آن خوار مىدارى،
و ما را از دعوتگران به سوى فرمانبردارىات و راهبران به راهت قرار مىدهى
و كرامت دنيا و آخرت را روزىِ ما مىكنى.
خدايا! آنچه را از حق بر دوش ما نهادهاى، به ما بشناسان و آنچه را به آن نرسيدهايم، به ما بياموز».
◌ الكافى: ج۳ ص۴۲۲ ح۶
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
﷽؛
💠 #حديث_روز جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
🏷 اندوه مومن!
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام
«خداوند عز و جل مؤمنان را از گِل بهشت آفريد و از نسيم روح خود، در آن روان ساخت. به همين دليل، مؤمن، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است. پس هر گاه در شهرى از شهرها به يكى از آن روح ها اندوهى برسد، ديگر روح ها اندوهگين مى شوند؛ چون او از آنهاست».
🔹«إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن طينَةِ الجِنانِ وأجرى فيهِم من ريحِ روحِهِ؛ فَلِذلِكَ المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ وأُمِّهِ، فَإِذا أصابَ روحا مِن تلكَ الأَرواحِ في بَلَدٍ مِنَ البُلدانِ حُزنٌ حَزِنَت هذِهِ لِأَنَّها مِنها.»
📚 الكافي : ج ٢ ص ١٦٦ ح
@hadithnet | معارف حدیث
▪️
🔅« زُرارة بن اَعيَن ـ :
از امام باقر عليه السلام پرسيدم : حقّ خداوند بر بندگان چيست؟
فرمود : «آنچه را مى دانند، بگويند و در باره هر آنچه نمىدانند، درنگ كنند».
⊚ « عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ، قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ وَ يَقِفُوا عِنْدَ مَا لَايَعْلَمُونَ» .
▫️ الكافی، ج۱، ص ۱۰۴
•┈┈•※•┈┈•
💠 ویـژهنـامـه امـام بـاقر علیهالسلام
در پایگاه حدیث نت
🏷 بیش از ۱۲۰ مطلب متنوع پیرامون #امام_باقر_علیه_السلام
✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی
✧ احادیث داستانی ✧ شرح حدیث
✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات
✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاهها
✧ پرسش و پاسخ ✧ بیان و تحلیل
✧ خبر و گزارش ✧ چند رسانهای
✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام
✧ ادعیه ✧ ويژه ها
🗒 چهل حدیث (فایل Word)
📑 چهل حدیث (فایل PDF)
#شهادت_امام_محمد_باقر علیه السلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧
◵ «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست.
◃برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است.
◃حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواستههای نامشروع آنان تبدیل خواهد شد و حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد.
این دسته افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» میکنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» مینمایند و یا «بدعت» میگذارند و چیز جدیدی به آن میافزایند تا منافع خود و هممسلکانشان را تأمین کنند.
◳ در تاریخ اسلام به راحتی میتوان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل میکردهاند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بودهاند؛ (مانند معاویه)
امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمیاندیشیده و نمیاندیشند.
#امام_علی_علیه_السلام میفرماید:
✧ بار خدايا! تو مىدانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت در سلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانههاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را در شهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديدهات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱)
◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن میسازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین کنندهای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد.
ا - - - - -
۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱
📗#عباس_پسندیده ، قلمرو رضایت، ص۱۵۴
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
🏷یاوران ظالمین!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «اگر بنى اميه كسى را نمىيافتند كه برايشان بنويسد و ماليات جمعآورى كند و برايشان بجنگد و در جماعتشان حاضر شود، هرگز نمىتوانستند حق ما را سلب كنند».
⁙ «لَولا أنَّ بَنِي اُمَيَّةَ وَجَدُوا مَن يَكتُبُ لَهُم، و يَجبِي لَهُمُ الفَيءَ، و يُقاتِلُ عَنهُم، و يَشهَدُ جَماعَتَهُم، لَما سَلَبُونا حَقَّنا».
📚 الكافي : ج۵ ص۱۰۶ ح۴
@hadithnet | معارف حدیث
.
💕با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم
⨳ روز زیارتی #امام_رضا_علیه_السلام
🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً
کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ .
⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا،
امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است،
آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم،
مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى.
═❖═
▾صـفـات والی بـرگـزیـده خـدا!
✓ «إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّهُ عزّ وجلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلكَ ، وأودَعَ قلبَهُ يَنابِيعَ الحِكمةِ، وألْهَمهُ العِلمَ إلهاما ، فلَم يَعْيَ بعدَهُ بجوابٍ ولا يَحيرُ فيهِ عنِ الصّوابِ».
◃« هرگاه خداوند عز و جل بندهاى را براى [اداره ]امور بندگانش برگزيند براى اين امر به او شرح صدر عطا مىكند، چشمههاى حكمت را در دلش جارى مىسازد و به او علم و دانش الهام مىفرمايد كه از آن پس، از پاسخ هيچ چيز درنمىماند و در يافتن راه درست سرگردان نمىشود».
◌ الكافي : ج۱ ص۲۰۲ ح۱
@hadithnet | معارف حدیث
.
◃ تـخـصص، یـا تـعهـد؟! ▹
₪ در انتخاب مدیران، اصل «شایستهسالارى»، یکى از اصول خدشهناپذیر نظام اسلامى است.
#امام_صادق_علیه_السلام در این باره مىفرماید:
«براى حكمرانان پسنديده نيست كه در سه كار، كوتاهى ورزند: حفظ مرزها، رسيدگى به مظالم و حقوق پايمال شده مردم، و انتخاب افراد شايسته براى كارهاى خود» (۱)
#پیامبر_اکرم (ﷺ) تصریح میکند:
هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد! و خداوند، توبه و فِدیهاى از او نمىپذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد! (۲)
₪ در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص» و «امانتدارى و تعهّد».
به تصریح #امام_علی_علیه_السلام در انتخاب مدیران، باید به دو چیز توجّه شود: «کفایت» و «امانت». (۳)
نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» میانجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابهسامانى».
ا - - - - -
۱) تحف العقول، ص۲۳۵
۲) مسند ابن حنبل، ج۱، ص۲۴
۳) شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۷۶
📗#عباس_پسندیده ، قلمرو رضایت، ص۱۵۷
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
🏷از آنان براى شما مىترسم!
🔅 #پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✓ «وحشتناك ترين چيزى كه از آن براى شما مىترسم، پيشوايانِ گمراه كنندهاند».
⁙ «إنّ أخوَفَ ما أخافُ عَلَيكُم الأئمّةُ المُضِلّونَ».
📚 مسند ابن حنبل : ج١٠ص٤١٦ ح٢٧٥٥٥
@hadithnet | معارف حدیث
.
⩴ مـدار خـیر و مـحـور شـر!
🪶 هیچ فرد خردمند یا گروه متفکر، از خیر، منصرف نمیشود و به شر، رو نمیآورد مگر آنکه در تشخیص خیر و شر، دچار اشتباه شده باشد.
حضرت #امام_علی_علیه_السلام برای هدایت به معیار خیر و شر، اتحاد و همدلی را مدار خیر، دانسته، اختلاف و کینه ورزی را محور شر معرفی نمود:
✧ «ایاکم والتلون فی دین الله،...
در دین خدا از گونه گون و ناپایدار ماندن بپرهیزید که همراه جماعت بودن در حقی که آن را خوشی نمیانگارند بهتر است لذا پراکنده شدن به خاطر باطلی که آن را دوست میدارید و همانا خداوند سبحان خیری نبخشد به کسی که جدایی گزیند از مردمان نه از گذشتگان و نه از باقیماندگان»(۱)
⪣ از این سخن بلند نه تنها سودمندی اتحاد و زیانباری اختلاف، استفاده میشود، بلکه استمرار سنت الهی در گذشته و حال و آینده نیز معلوم خواهد شد؛ زیرا اساس فیض الهی بر وحدت و جماعت پیریزی شده و هیچ گونه خیری در تفرقه و کثرت گرایی نامعقول نخواهد بود...
₪ چون امیرالمؤمنین (علیه السلام) جامع هر دو علم یاد شده بود؛ یعنی هم از راه غیب از سنت الهی آگاه بود و هم از راه تحلیل عمیق عقلی، به سنت تحول ناپذیر خداوند باخبر بود، لذا خطر اختلاف را به عنوان اصلی کلی گوشزد کرد تا هیچ کس در هیچ مقطع تاریخ، هوس اختلاف در سر نپروراند؛ زیرا هرگز خداوند، جامعه پراکنده و امت متخاصم با یکدیگر را خیر نمیدهد.
ا - - - - -
۱) نهجالبلاغه، خطبه۱۷۶
◌ آیة الله جوادی آملی
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث