کانال ایتا احکام کاربردی


🔸خانواده بهشتی
https://eitaa.com/fatemi24/13766
🔹عفاف
https://eitaa.com/Chastity/750
🔸منبرک
https://eitaa.com/fatemi222/6618

🔸پاسخگو
@a_f_133

فهرست؛
https://eitaa.com/ahkam31/910
مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد.

ورود به کانال

ورود به نسخه وب

مطالب کانال ایتا احکام کاربردی

ـ💠🌀💠🌀 ـ🌀💠🌀 ﷽ ـ💠🌀 ـ🌀 #لباس_نمازگزار ❓موقع نمازخوندن لباسمون باید چه شرایطی داشته باشه؟ 1️⃣ باید پاک باشه (نجس نباشه). 2️⃣ باید مباح باشه؛ یعنی اجازه استفاده از اون لباس رو داشته باشیم، مثلاً یا مال خودمون باشه یا اگه مال کس دیگه‌ایه، راضی باشه. 3️⃣ باید از اجزای حیوان مرده (بدون ذبح اسلامی مرده) درست نشده باشه؛ البته مو و پشم و کُرک حیوان حلال‌گوشت اشکال نداره (حتی ذبح شرعی هم نشده باشه، بازم این سه تا اشکال نداره). 4️⃣ باید از حيوان حرام‌گوشت درست نشده باشه، مثلاً از پوست پلنگ يا روباه دوخته نشده باشه، حتی اجزای کوچیک مثل مو و رطوبت‌های ساده مثل آب دهان و فضله پرندگان هم روی لباسش نیفتاده باشه. 5️⃣ اگه کسی که نماز می‌خونه، مَرد هست، لباسش طلا يا ابريشم خالص نباشه و زينت طلا، حتى انگشتر طلا نپوشه. ⭕️ نکته: در جزئیات بعضی از این موارد تفاوت نظرهایی بین مراجع هست، لطفاً دقیقش رو در رساله مرجعتون ببینین. 🔺 رهبری: رساله نماز و روزه، م۵۶؛ سیستانی؛ جامع، ج۱، م۱۰۴۷؛ مکارم: رساله، م ۷۳۵؛ وحید:رساله، م ۸۰۴؛ نوری: رساله، م ۷۹۹؛ شبیری:رساله، م۸۰۶‌. 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍️در ثواب نشر احکام شریک شوی ·—————··𑁍··—————· 💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀
🏴فتاوای امام خامنه ای درباره مسائل محرم 🔴س 4342: آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟ ♦️ج: هر چند تعیین نرخ برای این کارها مناسب نیست، شایسته نیست. اما حالا بنده خدا منبری رفته مثلا یا مداحی داشته، مزدی میدهند ،وجهی می‌دهند پاکتی می‌دهند، گرفتن آنها اشکالی ندارد و پیشتر هم ما گفتیم که به هر حال مجالسی که برای عزای معصومین علیهم‌السلام و اباعبدالله حسین علیه‌السلام برپا می‌شود چه سخنران و چه روضه‌خوان یا به اصطلاح مداح، غرض اصلی‌اش این چیزها نباشد تا آن اجر و ثواب عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام - ان‌شاالله محفوظ بماند و بهره مند باشند. 🏴گوش دادن به موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری 🔴س 4345: آیا هر نوع شادی کردن هر چند با گوش دادن به سرود های شاد و موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری اهل بیت معصومین (علیهم السلام) حرام است؟ ♦️ج: شایسته نیست مؤمنان در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام به شادی بپردازند و اگر به گونه‌ای باشد که عرفاً توهین به حضرات معصومین علیهم السلام محسوب شود باید از آن اجتناب شود. 🏴برهنه شدن در سینه زنی 🔴س 4346: برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟ ♦️ج: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد. 🏴تباکی در مراسم عزاداری 🔴س 4347: کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت(علیهم السلام)نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب می شود؟ ♦️ج: تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود 🏴آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری 🔴س 4348: آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟ ♦️ج: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد. 🍃🌹🍃 @fatemi222
👆
✋وقف بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت ایام .یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد از فوت هم ادامه دارد، وقف کردن هست، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: 1. وقف یعنی مالی را برای یک جهت اختصاص دهیم تا در همان جهت از منافع آن مال استفاده شود مثل این که زمینی را برای حسینیه اختصاص دهیم تا در جهت ساخت بنای حسینیه استفاده شود. البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مطلوب است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد. 2-به تصریح برخی از فقهاء از جمله امام خامنه ای حفظه الله انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418) 3-اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، وقف مخصوص مسجد هست، یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکان وقفش جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد اینگونه وقف کرده که برای مسجد و هر کار خیری دیگری یا مثلا برای عزاداری در مسجد ویا هر مکانی دیگری وقف نموده است، در این صورت بیرون بردن برای استفاده در جهت وقف اشکالی ندارد. 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍️در ثواب نشر احکام شریک شوی
👆
🔰 1. احكام عزادارى‏ 🖌 امام خمينى رحمه الله‏: عزادارى براى سيدالشهداء از افضل قربات و مايه تقويت روح ايمان و شهامت اسلامى و ايثار و فداكارى و شجاعت در مسلمين است. (1) 🖌 عزادارى و اظهار حزن و اندوه براى اهل‏بيت عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام به خصوص در روز عاشورا و نيز گريه‏كردن براى آن حضرت استحباب دارد. و جزع و بى‏تابى در مصيبت آن حضرت استثنا شده است. (2) ❓پرسش: زنجيرزنى به بدن آن گونه كه برخى از شيعيان مى‏زنند چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر به نحو متعارف و به گونه‏اى باشد كه از نظر عرف از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه است؟ ✅ پاسخ: بر زنان لازم است از نظر خوددارى كنند. (4) مكارم: احتياط واجب آن است كه مردان از اين كار خوددارى كنند. (5) بهجت: بنا بر احتياط واجب بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند. (6) ❓پرسش: آيا ريا كردن در شعائر و عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است؟ ✅ پاسخ: ريا در هر عبادتى حرام محسوب مى‏شود ولى تظاهر به عزادارى امام حسين عليه السلام و تعظيم شعائر دين به قصد قربت جايز بلكه مستحب است. (7) مثل اين كه پرداختن صدقه آشكار قربة الى الله براى تشويق ديگران مستحب است. ------------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 71. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 305 به نقل از التنقيح، ج 9، ص 235. 3. اجوبة الاستفتائات، آيةالله خامنه‏اى، س 1463. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 619، س 2162. 5. استفتائات مكارم، ج 2، ص 376. 6. توضيح‏المسائل بهجت، م 1937. 7. استفتائات جديد، مكارم، ج 1، ص 504، س 1638. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 15 💢 حجة الاسلام محمود اکبری ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍️در ثواب نشر احکام شریک شوی
#محرم ▪️انواع محصولات محرمی 📩 محصولات فرهنگی شهدای گمنام @shahidfatemishoping 🔸آیدی ثبت سفارش: @mashhadi1368 🔸تلفن تماس جهت سفارش ۰۹۹۰۶۳۰۹۹۰۴ #محصولات_محرمی أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
🖤بسم رب الحسین(ع)🖤 ▪️آزادگان عالم در خیمه حسین (ع) اند ▫️طراحی انواع امور گرافیکی با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت برای هیئاتی که توان مالی کافی ندارند طراحی با حداقل قیمت انجام میگیرد. شماره تماس: ۰۹۳۳۶۱۷۳۹۹۵ آیدی ایتا ، روبیکا و تلگرام: @ALGHADIR_M313 ▪️نگار خانه الغدیر
مارا در نذر خود شریک سازید حال وهوای هیاتتان خوشتر از بهشت🏴 با چای روضه بودکه دل ها جلا گرفت🏴 🔺چای ممتاز قلمی 🔺چای اصیل ایرانی 🔺چای آسام و سیلان 🔺چای ارل گری عطر ملایم و عطر قوی 🔺خاکشیر تمیز و مستقیم قابل استفاده 🔺دانه چیا و دمنوش ریز میوه های قرمز برای تهیه شربت جهت اطلاع از جزییات ارتباط بگیرید: 09356785402 @FTM201
پست موقت تبلیغاتی🔻
👆
☘️🌺☘️﷽ #ربا_در_رهن ❓براى رهن خونه چه كنيم تا دچار #ربا نشيم؟😩 📚 همه مراجع (به‌جز سيستانى): راه درستش اینه كه از اول به‌عنوان اجاره قرارداد ببندیم؛ یعنی قرار و قراداد اصلی قرارداد اجاره باشه. در واقع، صاحب‌خونه خونه‌ش رو تا مدت مشخصی و با مبلغ معيّنى (اجاره‌بها) به مستأجر اجاره بده. ❓پس پول پیش چی می‌شه؟ 👈 بعد از این که توافق کردن قرارداد اجاره بنویسن، صاحب‌خونه می‌تونه در ضمن این قرارداد و به‌عنوان یکی از شروط قرارداد با مستأجر شرط کنه که خونه‌م رو بهت اجاره می‌دم؛ به شرطی که مثلاً صد میلیون به‌عنوان قرض بهم بدی. ❌ اما اگه پول رو اول به‌عنوان قرض به صاحب‌خونه بدیم؛ یعنی مثلاً صد میلیون به صاحب‌خونه بدیم، به شرط اینکه خونه رو به مبلغی كمتر از قيمت واقعی بهمون اجاره بده (هر یک میلیون 25 تا 30 هزار تومن از کرایه کم کنه)، این ربا و حرامه؛ چون در واقع قرارداد پایه‌ای و اصلی که بسته شده، قرارداد قرض بوده و نه قرارداد اجاره (توضیح می‌دم، نگران نباشین). ⭕️ توضیح: 👈 اگه خونه یا مغازه‌ای رو مثلاً ۲۰ میلیون یا کمتر یا بیشتر رهن کامل کنیم، حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌ 👈 اگه هم به جای ۲۰ میلیون، مثلاً بگیم ۱۰ میلیون با ماهی ۲۵۰هزار تومن، بازم حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌ 🔸 پول پیش و اجاره هم هرچی کم و زیاد بشه، فرقی نداره.🤷‍♂️ 🚫 پس اینکه مثلاً در رهن کامل می‌گن هزار تومن اجاره هم قرار بدیم که شرعاً حرام نباشه، درست نیست و بازم رباست.🙅‍♂️ ⬅️ چرا⁉️ 👈 چون ربا یعنی یه مالی رو به کسی قرض‌ بدی و بعد از مدتی، اصل اون مال رو با یه‌چیز‌_اضافه پس‌ بگیری😣؛ مثلاً ۲۰ میلیون بدی و بعد از ۶ ماه ۲۳ میلیون پس بگیری. ❓خب! حالا ما خونه که اجاره یا رهن می‌کنیم، چه می‌کنیم؟🤓 🔴 می‌گیم ۲۰ میلیون بهت قرض می‌دم، سر سال ۲۰ میلیونم رو پس می‌گیرم با یه چیز اضافه. اون چیز اضافه، یک سال اقامت رایگان توی خونه شماست. این رباست دیگه! 🔴 یا ۱۰ میلیون به صاحب‌خونه قرض می‌دیم و سر سال همه‌ اون ۱۰ میلیون رو پس می‌گیریم با یه چیز اضافه. اون اضافه اینه که ماهی ۲۵۰ هزار تومن از کرایه‌مون کم کنه. در واقع، انگار ماهی ۲۵۰ هزار تومن بهمون داده. این رباست دیگه! ✅ خب! تا اینجا فهمیدیم که قرض به شرط اجاره باطله. ⬅️ اما چه کنیم؟🧐👇 ❌ رهن کامل رو که به هیچ‌وجه نمی‌شه درست کرد و حتماً باید مبلغی به‌عنوان اجاره وجود داشته باشه. ✌️ ولی در مورد حالتی که هم پول پیش می‌دیم و هم اجاره (مثلاً 10 میلیون با ماهی 250 هزار تومن)، برای درست و حلال‌شدنش باید اصل قرارداد رو قرارداد👈 اجاره 👉قرار بدیم. 👈 یعنی مثلاً صاحب‌خونه بگه: خونه‌م رو بهت می‌دم ماهی ۲۵۰هزار تومن اجاره؛ البته به شرطی که ۱۰ میلیون تومن هم توی این مدت بهم قرض بدی. 👈 قرارداد اجاره چون از قراردادهای لازمه، همراه اون می‌شه شرط دیگه‌ای هم گذاشت و اون شرط هم لازم‌الوفا می‌شه؛ درست مثل قرارداد ازدواج👰 که یه قرارداد لازمه و مثلاً خانم می‌تونه سرکار رفتن یا زندگی در فلان شهر رو شرط ضمن عقد کنه تا لازم‌الوفا باشه. ⭕️ نکته: طبق نظر رهبری، با هزار تومن و دوهزار تومن اجاره، کار درست نمی‌شه؛ چون این فرار از رباست و باطل. در قرارداد اجاره باید اجاره‌بها مقدار متعارفی باشه؛ مثلاً ما خونه‌ای رو با 100 هزار تومن اجاره و 500 میلیون تومن قرض اجاره کرده باشیم. 📚 آيت‌الله سيستانى: اجاره به شرط قرض (همون راه بالا که همه مراجع گفتن اشکال نداره)، بنابر احتياط واجب، جايز نيست و همچنان ربوی است (آقای سیستانی هم چون احتیاط واجب داشتن، مقلدین ایشون می‌تونن در این مسئله به سایر مراجع رجوع و به همین روش عمل کنن). ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید
, حاج قاسم شد حاجی؛ چون تو سختی ها توی #میدون ماند ما هم بخاطر حاجی، تو سختی ها توی میدون می مونیم ❤️ #مرد_میدان #انتخاب_آینده‌ساز #میزان_رأی_ملت_است ___________________
#احکام_انتخاباتی کسب درآمد ناشی از پخش دروغ و شایعه در فضای مجازی در ایام انتخابات ، حرام است
#شرکت در انتخابات شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط ، یک وظیفه شرعی ، اسلامی و الهی است.
سلام #احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
🌸🍃﷽🍃🌸 ویژه نامه محرمی ۱۴۰۳ منبرک فاطمی ↩️احکام جهت دهه محرم https://eitaa.com/fatemi222/14307 ↩️روضه های محرمی https://eitaa.com/fatemi222/14308 ↩️موضوعات محرمی سال گذاشته https://eitaa.com/fatemi222/6261 ↩️۱۲مبحث(خانواده حسینی) https://eitaa.com/fatemi222/14325 ↩️کتابهای محرمی امسال https://eitaa.com/fatemi222/14310 ↩️دوازده درس از زیارت عاشورا https://eitaa.com/fatemi222/14326 این فهرست 👆رو به همراه خودتون داشته باشید سایر آدرس‌ها در همین جا اضافه می‌شود 🔺با نشر این پیام در ثواب نشر احکام ومعارف الهی شریک شویم. 🍃🌹🍃 ✍️۱۸۰ مبحث در شش عنوان ویژه مربیان و مبلغین محترم آماده شده. https://eitaa.com/fatemi222/6618
۱۵ تذکر جهت عزاداری https://eitaa.com/ahkam31/2480 عزاداری بانوان https://eitaa.com/ahkam31/2479 احکام تعزیه و شبیه خوانی https://eitaa.com/ahkam31/2481 احکام استفاده از لباس سیاه https://eitaa.com/ahkam31/2482 احکام یاد امام حسین https://eitaa.com/ahkam31/2483 احکام تربت حسینی https://eitaa.com/ahkam31/2484 موسیقی در عزاداری https://eitaa.com/ahkam31/2486 احکام گریه https://eitaa.com/ahkam31/2487
🔰 احكام گريه‏ 📌 يكى از سنت‏هاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1) 🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريه‏اش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2) 👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آن‏ها اشاره مى‏شود. 🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4) 🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهل‏بيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5) 👈 و نيز در عروة الوثقى مى‏فرمايد: چه بسا گفته شده‏ است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6) ❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اشكال دارد. (7) ------------------ 1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192. 2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78. 3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637. 4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106. 5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى. 6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل. 7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 45 💢 حجة الاسلام محمود اکبری ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام موسيقى در عزادارى‏ 🖌 اقامه عزادارى مصائب اهل‏بيت عليهم السلام كارى مستحب است اما به كارگيرى آهنگ‏هايى كه مخصوص مجالس لهو و لعب است حرام است. 🖌 مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مى‏فرمايد: عزاداران امام حسين عليه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبيل غنا و حكايات ضعيفه مظنونة الكذب احتراز نمايند و شيطان را در اين عبادت بزرگ راه ندهند. (1) 🖌 مرحوم شيخ انصارى در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مى‏گويند غنا مى‏تواند زمينه‏ى گريه كردن را فراهم نمايد مى‏فرمايد: چنين شيوه‏اى نمى‏تواند مقدمه‏ى مستحب يا مباح قرار گيرد و بايد به عموم ادله‏ى حرمت غنا تمسك نمود. (2) ❓پرسش: در راديو مدح ائمه‏ى طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و لحن خوب مى‏خوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟ ✅ پاسخ: اگر غنا و موسيقى نباشد مانع ندارد. (3) ❓پرسش: استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد نواختن آن در هر حال جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن در جهت مشروع اشكال ندارد. (4) 🖌 مسأله: به طور كلى نواختن آلات موسيقى در هر حال حرام است. (5) ❓پرسش: هيئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشييع جنازه شهداء موزيك عزا مى‏زنند از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا خريد و فروش آن لوازم حرام است يا خير؟ ✅ پاسخ: خريد و فروش آلات لهو حرام است و موسيقى مطرب جايز نيست و صداهاى مشكوك مانع ندارد. (6) ❓پرسش: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيد الشهداء عليه السلام جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (7) ❓پرسش: آيا در عزادارى سيدالشهداء استفاده از طبل و دُهُل جايز است؟ ✅ پاسخ: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء اين آلات نيست. (8) ❓پرسش: استفاده از آلات موسيقى مانند ارگ در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: مناسب عزادارى سالار شيهدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. (9) 👈 تبريزى: استفاده از آلات موسيقى در عزادارى حرام است. 👈 صافى: جايز نيست. 👈 بهجت: خالى از اشكال نيست. (10) ❓پرسش: نوارهايى اخيراً رايج شده كه نوحه همراه با موسيقى خوانده مى‏شود و برخى از آنها بسيار تأثير گذار است. آيا توليد، پخش، خريد و فروش و شنيدن چنين نوارهايى جايز است؟ ✅ پاسخ: جايز نيست. (11) --------------------- 1. منتهى الامال، ج 1، ص 468، در آخر زندگى امام حسين عليه السلام. 2. مكاسب محرمه، شيخ انصارى، ص 39. 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 16، س 36. 4. همان، س 3؛ اجوبة الاستفتائات خامنه‏اى، س 11164؛ جامع المسائل، فاضل، ج 1، ص 992؛ استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 525: استفتائات جديد، تبريزى، س 1054 و 525. 5. جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1015. 6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 18. 7. جامع الاحكام فاضل، ج 1 س 988؛ استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 583؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 355. 8. جامع المسائل، فاضل، ج 1، س 2174، ص 623. 9. اجوبة استفتائات، ج 2، ص 130، س 363 و س 1440؛ مسائل جديد، ج 3، ص 39. 10. مسائل جديد، سيد محسن محمودى، ج 3، ص 40. 11. استفتائات بهجت، ج 4، س 6397. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 42 💢 حجة الاسلام محمود اکبری #هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احکام تربت 🖌 مسأله: محل برداشتن تربت به طور متيقّن همان قبر شريف و آنچه كه عرفاً به آن ملحق است مى‏باشد. (1) 👈 علّامه حلى مى‏فرمايد: تربتى كه خوردن آن جايز است لازم نيست از قبر مطهر برداشته شده باشد بلكه كافى است از حرم تا فاصله چهار #فرسخ باشد. (2) 👈 شهيد ثانى مى‏فرمايد: جايز است برداشتن از تربت حرم مطهر آن حضرت گرچه از فاصله دور باشد هرچه به ضريح مطهر نزديكتر باشد فضيلت بيشترى دارد. (3) 🖌 مسأله: مستحب است #مسافر مقدارى از تربت امام حسين عليه السلام همراه داشته باشد. (4) 🖌 مسأله: احترام و بزرگ داشت تربت امام حسين عليه السلام واجب و #نجس كردن آن حرام مى‏باشد و هرگاه نجس شود تطهير آن واجب است. (5) 🖌 مسأله: #ذكر گفتن با تسبيح تربت فضيلت بسيار دارد و حتى در روايات آمده است در دست داشتن تسبيح تربت هر چند ذكر نگويد ثواب ذكر الهى براى او نوشته مى‏شود. (6) 🖌 مسأله: از جمله غسلهاى مستحبى، #غسل كردن براى برداشتن تربت امام حسين عليه السلام در كربلا است. (7) 🖌 مسأله: #بوييدن و #بوسيدن تربت امام حسين عليه السلام مستحب است و حتى #دست كشيدن بر آن و بر ساير اعضاى بدن ماليدن نيز ثواب دارد. (8) 🖌 مسأله: مستحب است #افطار روز عيد فطر با تربت امام حسين عليه السلام. (9) ---------------- 1. تحرير الوسيله كتاب الاطمعه و الاشربة القول فى غير الحيوان. 2. المهذب البارع، ج 4، ص 220. 3. دروس، ص 159، جواهر، ج 36، ص 368. 4. عروة الوثقى، ج 1، فى آداب السفر. 5. عروة الوثقى، ج 1، فى احكام النجاسات، عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25. 6. بحارالانوار، ج 98، ص 133 و 140. 7. عروة الوثقى، ج 1، ص 263. 8. عروة الوثقى، ج 1، ص 263. 9. مفاتيح الجنان، در اعمال عيد فطر، ص 513. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 41 💢 حجة الاسلام محمود اکبری #هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام تربت‏ 🖌 مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسين عليه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بى‏احترامى به آن مثل #نجس كردن. (1) 👈 مرحوم صاحب جواهر مى‏فرمايد تعظيم و احترام تربت امام حسين مستند به روايات #متواتر است. (2) 👈 فقيه و محدث كبير شيخ يوسف بحرانى مى‏فرمايد: بدون شك احترام كردن تربت كربلا واجب و توهين و بى‏احترامى به آن حرام است. (3) 🖌 مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسين عليه السلام؛ براى سجده بهتر از هر چيز تربت امام حسين عليه السلام است و سبب #افزايش ثواب نماز مى‏شود. (4) ♦️ اولين كسى كه بر تربت امام حسين عليه السلام سجده كرد حضرت #على_بن_الحسين، بود كه پس از دفن پدر، مقدارى خاك قبر را برداشت و بر آن سجده كرد و با آن خاك تسبيح درست كرد. (5) 🖌 مسأله: مستحب است كام طفل با تربت امام حسين عليه السلام باز شود. (6) 🖌 مسأله: مستحب است مخلوط كردن مقدارى تربت با حنوط ميّت هنگام دفن. (7) 🖌 مسأله: مستحب است هنگام دفن ميّت مقدارى تربت همراه او گذاشته شود. (8) 🖌 مسأله: خوردن هر نوع خاك حرام است به جز تربت امام حسين عليه السلام كه خوردن اندكى از آن به نيّت #استشفاء جايز است. (9) 🖌 مسأله: كالايى را كه به جايى مى‏فرستند، مستحب است مقدارى تربت هم همراه آن بگذارند. 👈مانند جهيزيه دختر. (10) 💡 امام رضا عليه السلام هرگاه مى‏خواست لباس يا چيز ديگرى را براى كسى بفرستد قدرى تربت امام حسين عليه السلام لابه لاى آن مى‏گذاشت و مى‏فرمود: تربت باعث #محفوظ ماندن است به اذن خداوند. (11) ------------------ 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25. 2. جواهر، ج 6، ص 99. 3. حدائق، ج 2، ص 44. 4. توضيح المسائل مراجع، م 1083. 5. زندگى امام حسين عليه السلام، حسن عمادزاده، ص 855. 6. تحرير الوسيله، ج 2، ص 310، م 2. 7. عروة الوثقى، ج 1، ص 4. 8. همان، ص 415، ب حنوط، م 9. 9. تحرير الوسيله، ج 2، ص 164، م 9. 10. وسائل الشيعه، ج 1، ص 210. 11. كامل الزيارات، ص 278؛ بحار الانوار، ج 101، ص 124. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 39 💢 حجة الاسلام محمود اکبری #هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام ياد امام حسين عليه السلام‏ 🖌 ياد امام حسين عليه السلام در همه مناسبتها مطرح است؛ يكى از اعمال مستحبى‏ #جمعه، عيد #فطر، عيد #قربان، #مبعث، #نيمه_شعبان #تولد حضرت على عليه السلام، شبهاى #قدر، زيارت و ياد امام حسين عليه السلام است. 🖌 از جمله مواردى كه ياد كردن حضرت سيدالشهدا عليه السلام سفارش شده است هنگام نوشيدن #آب است، مستحب است بعد از آشاميدن آب امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان عليهم السلام را ياد كند و قاتلان آن حضرت را #لعنت نمايد. (1) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 2638. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 37 _____________________________ 🔰 احكام نام امام حسين عليه السلام‏ 🖌 نام امام حسين عليه السلام مانند نام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ساير امامان عليهم السلام از اسامى #مقدسى است كه احترام به آن لازم است و هرگونه بى احترامى به آن حرام است‏. (1) 👈 مانند: 🔸الف: سوزاندن ورقه‏اى كه نام ايشان بر آن نوشته شده است. 🔸ب: انداختن آن درجايى كه بى احترامى به آن باشد. مانند زباله دان. 🔸ج: نوشتن آن با چيزى يا بر چيزى كه بى احترامى به آن باشد. (2) 📌مسأله: دست زدن به نام امام حسين عليه السلام يا رساندن جائى از بدن به آن بدون طهارت حرام است پس كسى كه وضو ندارد يا غسل جنابت، حيض، نفاس بر او واجب شده است نمى‏تواند به اين نام مبارك دست بزند. (3) 📌مسأله: شخص بى‏وضو نبايد بدن خود را به نامهاى انبياء و ائمه برساند. (4) ❓پرسش: مسّ نامهايى چون عبدالحسين، غلام حسين، قربان على، رضوى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: مس اسامى مذكور اشكال ندارد مگر (رضوى) (5) كه اگر مقصود امام رضا عليه السلام باشد و مس موجت هتك باشد حرام است. ---------------- 1. همان، م 140. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 115، س 311 و 312. 3. تحرير الوسيله، ج 1، ص 32؛ توضيح المسائل مراجع، م 319. 4. رساله منتخب ارسائل، محمد كاظم يزدى، ص 146. 5. هزار و يك مسئله، نورى همدانى، ص 16، ج 2، س 40. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 38 💢 حجة الاسلام محمود اکبری #هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام استفاده از لباس سياه‏ 🖌 رنگ سياه از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هريك از اين خواص، فرد يا گروهى مخصوص براى منظور ويژه خويش از آن بهره مى‏گيرند. 1️⃣ رنگ سياه از جهتى رنگ #پوشش است، يعنى رنگ تيره سبب استتار و اختفا مى‏گردد و گاه براى چنين امرى به كار گرفته مى‏شود. 2️⃣ رنگ سياه از جهت ديگر، رنگ #هيبت و تشخص است و از اين رو، لباس رسمى شخصيت‏ها نوعاً سياه يا سرمه‏اى سير است، و در نقل‏هاى تاريخى موارد فراوانى را مى‏توان يافت كه براى نشان دادن هيبت و تشخص فرد، گروه، حكومت يا مسأله‏اى از اين رنگ استفاده مى‏شده است. 3️⃣ يكى ديگر از خواص و آثار رنگ سياه، آن است كه اين رنگ به صورت طبيعى، رنگى #حزن‏آور و دلگير و مناسب عزا و ماتم است. از همين رو، بسيارى از مردم جهان، از اين رنگ به عنوان اظهار غم و اندوه از مرگ دوستان و عزيزان خود سود مى‏جويند. 👈 اما بايد توجه داشت كه انتخاب رنگ سياه در ايام سوگوارى (علاوه بر نكته فوق) علتى #منطقى_عاطفى نيز دارد و آن عبارت است از اين حقيقت كه: كسى كه در ماتم عزيزان خويش، جامه سياه مى‏پوشد و در و ديوار را سياهپوش مى‏كند، با اين عمل مى‏خواهد بگويد و بفهماند كه: «تو مايه روشنى چشم من و در حكم فروغ ديدگان من بودى و دفن پيكر تو در دل خاك بسان افول ماه و خورشيد در چاه مغرب، حيات و زندگى را در چشمم تيره و تار ساخته و زمين و زمان را در سياهى و ظلمت فرو برده است.» (1) ⬅️ چنان كه حضرت زهرا عليها السلام در روز هشتم رحلت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم بر سر قبر آن حضرت رفت و فرياد برآورد: يا ابتاه انقطعت بك الدنيا بانوارها و زوت زهرتها و كانت بِبَهجتك زاهرة فقد اسودَّ نهارها، فصار يحكى حنادسها رَطبها و يابسها ... و الأسى لازمنا ... . (2) اى پدر! تو رفتى و با رفتن تو، دنيا روشنى‏هاى خويش را از ما برگرفت و نعمت و خوشى‏اش را از ما دريغ كرد. جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود (ولى اكنون با رفتن تو) روز روشن آن سياه گشته و تر و خشكش حكايت از شبهاى بس تاريك دارد ... و حزن و اندوه، همواره ملازم ماست ... ✅ بنابراين، سياه‏پوشى به دليل رمز و رازى كه در اين رنگ نهفته است، به عنوان يك رسم طبيعى و سنت منطقى نشان #حزن و اندوه دارد و پيروان اهل‏بيت عليهم السلام در ايام عزادارى، لباس سياه بر تن مى‏كنند؛ زيرا لباس سياه، نشانه #عشق و #دوستى به ساحت آنان، اعلام #جانبدارى از سرور آزادگان، در جبهه #ستيز حق و باطل و اظهار #تيره شدن آفاق حيات معنوى است. 🖌 وقتى كه امام حسين عليه السلام و يارانش به شهادت رسيدند. #زنهاى بنى هاشم لباس سياه پوشيدند. (3) 🔻حاجى نورى در جلد سوم مستدرك رواياتى نقل كرده مبنى بر عدم كراهت لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام. 🔻آيت الله العظمى مرعشى نجفى‏ در وصيتنامه خود فرموده‏اند: سفارش مى‏كنم لباس سياهى را كه در ماه محرم و صفر مى‏پوشيدم جهت حزن و اندوه در مصيبت‏هاى آل رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با من دفن شود. (4) 🔻علامه ممقانى: پوشيدن لباس سياه در عزاى اهل بيت عليهم السلام كراهت ندارد بلكه پوشيدن لباس سياه در عزاى مؤمن (شيعه دوازده امامى) هم به خاطر احترام او كراهت ندارد. (5) ❓پرسش: آيا پوشيدن لباس سياه در عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است و آيا رجحان دارد؟ ✅ پاسخ: پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام و ديگر ائمه عليهم السلام چون از مصاديق #شعائر است، واجد رجحان شرعى مى‏باشد و بزرگانى چون مرحوم آيت اللَّه بروجردى در روز عاشورا از #قباى سياه استفاده مى‏كردند. (6) ✅ آيت اللَّه صافى و نورى همدانى: پوشيدن لباس سياه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين عليه السلام و ائمه عليهم السلام رجحان دارد. (7) ❓پرسش: آيا نماز خواندن با لباس سياه بر عزاداران امام حسين عليه السلام مكروه است؟ ✅ پاسخ: چون لباس سياه علامت عزاداران سيدالشهداء است و عزادارى آن حضرت كمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمى‏باشد. (8) ------------- 1. پرسشهاى دانشجويى، ويژه محرم، ص 179. 2. بحارالانوار، ج 43، ص 174- 180. 3. وسائل الشيعه، ج 2، ص 890؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 620. 4. سياه‏پوشى در سوگ ائمه نور، ص 220. 5. همان. 6. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 621، س 2170؛ سياه پوشى در سوگ ائمه ص 215؛ هزار و يك مسأله نورى، ج 2، ص 180 س 602. 7. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ و هزار و يك مسئله نورى، ج 2، ص 180، س 602؛ جامع المسائل، فاضل، ج 2، ص 620، س 2171. 8. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ جامعه المسائل فاضل، ج 2، ص 620، س 2171. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 26 💢 حجة الاسلام محمود اکبری ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید

مشاهده در ایتا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به کانال ایتا
تبلیغ کانال ایتا