کانال ایتا طب و زنـدگے اسـلامے

🌸این کانال تحت نظارت استاد سـیّد محمّد جواد موسوے (نماینده‌‌ی استاد شیخ عباس تبریزیان) تأسیس شده است. اینجا تمام نسخ درمانی و اطلاعات نایاب طب اسلامی و طب سنتی به همراه توضیحات مفصل نحوه‌ی انجام نسخه‌ها ارائه می‌شود.🌺

ورود به کانال

ورود به نسخه وب

مطالب کانال ایتا طب و زنـدگے اسـلامے

افرادی که در «طبس» ساکن هستند برای تهیه‌ی یکی از مفردات مهم گیاهی طب اسلامی به بنده پیام بدهند: @BhSmjm
💐🍃🌿🌸🍃🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂      🌸 🍃برگزاری مجدد طرح «طبیب دوّار» در سال‌های گذشته به دعوت بعضی دوستان، در شهرهای تبریز، مشهد، کرمان و ساری دوره‌ی «طبیب دوار» را برگزار کردیم و به تدریس رساله ذهبیه و انجام ویزیت و مشاوره‌های درمانی پرداختیم. اما اکنون بعد از گذر بیش از سه سال از آن زمان و تحقیقات بیشتر در نسخ خطی رساله مذهبه امام رضا علیه السلام و انجام مراحل پایانیِ چاپ رسمی کتاب و نیز، پژوهشی گسترده در منابع طب قدیم و کتب مهم اطباء سنتی -که حاکی از طب‌های ما قبل اسلام و انبیاء گذشته هستند- به اطلاعاتی ناب از علم طب و بعضی فنون کیمیاء، قرابادین و داروسازی دست یافتم که برای به ثمر نشاندن آن‌ها و احیاء این علوم خاک‌خورده چاره‌ای جز تعلیم و ترویج بخشی از آن و انجام برخی امورات عملیاتی همچون یافتن و التقاط مفردات گیاهی، حیوانی و معدنی در مناطق مختلف، نمی‌بینم. ✍🏻به همین منظور، آمادگی خود را برای برگزاری مجدد دوره‌ی «طبیب دوار» اعلام می‌کنم و پذیرای دعوت شما از استان‌های مختلف برای برگزاری کلاس‌های طبی هستم. 👨🏻‍🏫برنامه‌ها در هر سفر: ۱-کلاس رساله مذهبه امام رضا علیه السلام شامل مباحث آناتومی، مزاج شناسی، پرهیزات غذایی، آداب تغذیه، شراب حلال مویز، حجامت، فصد، مسواک، تدبیر خواب، تدابیر حمام و نوره، آداب جماع و آمیزش جنسی و فرزندآوری، آداب سفر، تدابیر کلی، داروهای درمان بیماری‌ها و شناخت تغییرات مزاجی انسان در هر ماه از سال با تدابیر دقیق برای هر ماه. ۲-کلاس حجامت اسلامی با محوریت رساله مذهبه شامل بررسی لغات و اصطلاحات حجامت، شرح روایات اوقات حجامت و حل تعارضاتشان، ابزار حجامت، آداب قبل از حجامت، نحو‌ه‌ی انجام حجامت و آداب پس از حجامت. ۳-کلاس مفرده شناسی (چند مفرده‌ی مهم طب اسلامی) که اطلاعات مفردات، از نزدیک به ۴۰ منبع اصیل طب کهن ارائه می‌شود. ۴-کلاس فنون کیمیاء و قرابادین (بعضی از دانستنی‌های لازم برای داروسازی و ساختن اقلام درمانی) شامل اطلاعاتی بی‌نظیر که در هیچ کلاسی تدریس نمی‌شود و شاید کسی از این امور اطلاعی نداشته باشد. ۵-یافتن مفردات آن منطقه و برداشت و جمع آوری آن‌ها. 🍃برای برگزاری این دوره‌ها در شهر خود و هماهنگی برنامه‌ها به آیدی بنده پیام بدهید: @BhSmjm ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے @TebboZendegiEslami 🌸 🌿🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
🧎🏻📿نماز براے درمان #کوری و #نابینایی ✨امام باقر علیه السلام فرمود: مردی نابینا بر رسول خدا صلی الله علیه و آله گذشت، پس پیامبر صلی الله علیه و آله به او گفتند: ای فلانی! آیا آرزو داری که خداوند بینایی‌ات را بازگرداند؟ گفت: هیچ چیز نزد من محبوبتر از این نیست که خداوند بینایی‌ام را بازگرداند. پس به او فرمود: وضو بگیر و وضو را کامل بگیر و دو رکعت نماز بخوان، سپس بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ وأَرْغَبُ إِلَيْكَ وَأَتَوَجَّهُ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، يَا محمدُ، إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّكَ وَ رَبّي لِيَرُدَّ بِكَ بَصَرِي.» (ترجمه: خدایا از تو می‌خواهم و تو را می‌خواهم و به پیامبرت پیغمبر رحمت روی می‌آورم، ای محمد! روی می‌آورم به سبب تو به سوی پروردگارت و به سوی پروردگارم تا به سبب تو بینایی‌ام را بازگردانَد.) فرمود: پس رسول خدا از جاى خود برنخاست و خرقه خود را باز نکرد تا آن مرد نابینا برگشت و خداوند بینایی‌اش را به او بازگرداند. (طب الأئمة الصادقین ج ۱ ص ۱۰۸: حدثنا الحميري، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن علي بن فضال، عن محمد بن علي بن النعمان، عن أبي حمزة الثمالي، عن أبي جعفر عليه السلام أنه قال: مرّ أعمى على رسول الله صلّى الله عليه و آله فقال له النبي صلّى اللّه عليه و آله: يا فلان! أتشتهي أن يرد الله عليك بصرك ؟ فقال: ما من شيء أحب إلي من أن يرد الله بصري. فقال له: توضأ و أسبغ الوضوء و صل ركعتين، ثم قل: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ وأَرْغَبُ إِلَيْكَ وَأَتَوَجَّهُ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، يَا محمدُ، إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّكَ وَ رَبّي لِيَرُدَّ بِكَ بَصَرِي.» قال: «فما قام النبي صلی الله علیه و آله من مجلسه و لا حل حبوته حتى رجع الأعمى، و قد رد الله عليه بصره») @TebboZendegiEslami
🤲🏻دعاے درمان همه‌ے امراض ✨امام صادق علیه السلام فرمود: برای همه‌ی مرض‌ها می‌گویی: «يَا وَاحِدُ يَا مَاجِدُ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ يَا قَرِيبُ يَا مُجِيبُ يَا رَحِيمُ صَلِّ عَلَى محمّد وَ آلِهِ وَ اردُدْ عَلَيَّ نِعْمَتَكَ.» (طب الأئمة الصادقین، ج ۱ ص ۱۰۵: حدثنا ابن همام، قال: حدثنا الحميري، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن جعفر بن محمد بن عبيد الله، عن عبد الله بن ميمون القداح، عن أبي عبد الله علیه السلام أنه قال: «تقول للأمراض كلّها: يَا وَاحِدُ يَا مَاجِدُ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ يَا قَرِيبُ يَا مُجِيبُ يَا رَحِيمُ صَلِّ عَلَى محمّد وَ آلِهِ وَ اردُدْ عَلَيَّ نِعْمَتَكَ) @TebboZendegiEslami
🗞#طلسم_شکن امام صادق علیه السلام ✨محمد بن مسلم گفت: این عوذه‌ای است که امام صادق علیه السلام بر ما املاء فرمود. و ذکر می‌فرمود که این ارث (از پدران معصومینشان یا از انبیاء) است و جادو را باطل می‌کند. بر روی برگی می‌نویسی و بر جادوشده آویزان می‌کنی: قالَ مُوسی ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها وَأَغْطَشَ لَیْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا وَ الْجِبَالَ أَرْسَاهَا فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا یَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ وَ أُلْقِیَ السَّحَرَةُ ساجِدِینَ قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِینَ رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ. (طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۱۱۵) ✍🏻بیان: ✓بهتر است این عوذه را با غسل یا وضو بنویسید. ✓در نسخه‌ی میرزای نوری از این روایت به جای «ورق» لفظ «رق» آمده. یعنی این عوذه را بر روی «پوست» بنویس. اگر لفظ اول صحیح باشد احتمالاً منظورش برگ زیتون است؛ چون در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام دستور وارد شده که دعایی را بر روی برگ زیتون بنویسند. اما شاید نوشتن این عوذه بر روی هر برگی و یا حتی بر روی کاغذ هم درست باشد. اگر لفظ دوم صحیح باشد بهتر از همه پوست آهو است. اما چون قیدی نیامده ظاهراً هر پوست تذکیه شده‌ای مثل پوست گوسفند یا گاو یا بز ذبح شده درست است ولی مشهور این است که روی پوست بز می‌نویسند. ✓درباره‌ی آویزان کردن هم چیزی که از مجموع روایات فهمیده می‌شود این است که اولویت با آویزان کردن به بازوی راست است نه گردن. ولی به گردن هم می‌توان آویزان کرد. ✓نتیجه اینکه بهتر است چهاربار این عوذه را بنویسید. دوبار بر روی برگ، دوبار بر روی پوست و دو عوذه را به گردن و دوتای دیگر را به بازوی راست آویزان کنید. و اگر نیاز به درمان سریعتر دارید فعلاً بر روی کاغذهای معمولی بنویسید تا بعدها بر روی برگ زیتون یا پوست آهو هم بتوانید آن را نوشته و به گردن یا بازوی راست بیاویزید. ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے @TebboZendegiEslami
🔥آتش، رُکن غایب در زندگی‌های امروزی ✨امام صادق علیه السلام فرمود: «ارکان انسان نور است و آتش و روح و آب. پس انسان با «نور» می‌بیند و می‌شنود و با «آتش» می‌خورد و می‌آشامد و با «روح» آمیزش کرده و حرکت می‌کند و با «آب» مزه‌ی چشایی و غذا را می‌یابد...» (علل الشرایع ج ۱، ص ۱۰۸) ✍🏻با رجوع به منابع طب قدیم، می‌بینیم که بعضی مواد خوراکی «روح» دارند و برای استخراج آن دستوراتی گفته شده است. همچنین می‌دانیم که در بسیاری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایمان، «آب» وجود دارد. پس همانطور که مصرف روح و آب موجود در برخی مواد غذایی موجب افزایش و تقویت روح (=روح حیات یا همان روح حیوانی) و آبِ بدن می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که برای تقویت و افزایش «نور» و «آتشِ» بدن به مصرف موادی نیاز است که خود دارای نور و آتش باشند. شاید علت اینکه سرمه کشیدن، نور چشم را زیاد می‌کند این باشد که سنگ سرمه جاذب نور است خصوصاً که رنگ بسیار تیره‌‌ای دارد. سپس با کشیدن آن به چشم این نور به چشم منتقل شده و بینایی را افزایش می‌دهد. شاید حتی بتوان با همین دیدگاه، داروهایی برای درمان #کوری و #کری به دست آورد. ✍🏻اما در این نوشتار هدف ما بررسی رکن آتش است. قاعده‌ی «تکلم به لسان قوم» ثابت می‌کند که مسلماً مراد امام از «آتش» در عموم روایات، همان معنای متبادر در ذهن عرف اهل لسانِ آن زمان، یعنی آتش طبیعی با هیزم است نه هر آتش و شعله‌ای که از گاز و فرآیندهای صنعتی به دست می‌آید. ✓بنابراین برای افزایش آتش بدن، بایستی به سراغ همان آتش طبیعی که خداوند در درون درخت و سنگ‌ها آفریده برویم و آن را به غذاها و نوشیدنی‌هایمان منتقل کرده و با تناول آن‌ها، آن آتش خدایی را در بدن وارد کنیم. ♨️متأسفانه امروزه شاهدیم که آب را با حرارت شعله‌ی گازِ منوکسید کربن می‌جوشانند و غذاها را یا با همین گاز و یا با اشعه‌ی دستگاه فر یا ماکروویو می‌پزند که البته سرطان‌زایی و بیماری‌زایی آن‌ها در آزمایشات امروزی نیز به اثبات رسیده است. به عنوان مثال کبابی که با شعله‌ی مستقیمِ گاز منوکسید کربن درست می‌شود، نه در مزه و نه در خواص با کبابی که بر روی آتش طبیعیِ ذغال به عمل می‌آید قابل مقایسه نیست. حتی مردم وقتی به طبیعت می‌روند و چای آتشین می‌خورند همه شاهد تفاوت جدیِ طعم و مزه‌ی آن با چای روزمره که روی گاز منوکسید کربن به عمل می‌آید هستند. 🔥شاید همانطور که غذای پخته شده یا آبِ جوشیده بر روی شعله‌های امروزی با آتش طبیعی تفاوت دارد، آبی که در حمام با شعله‌ی گاز گرم می‌شود هم آثار متفاوتی با آبِ گرمِ حاصل از آب‌گرم‌کن‌ها داشته باشد. حتی فضای گرم حمام‌های قدیم که با آتش طبیعیِ چوب و هیزم ایجاد می‌شد دیگر در زندگی‌های امروزی وجود ندارد. 🔥احتمالاً اولین بهانه‌ای که برای حذف آتش طبیعی از زندگی انسان آورده می‌شود کمبود چوب و درخت است. در حالی که بشر تا ده‌ها قرن و هزاران سال از همین چوب برای آتش استفاده کرد و هرگز تمام نشد. پس روشن است که علت کمبود چوب، استفاده از آن در پخت و پزهای روزانه یا گرمای حمام‌ها و خانه‌ها در زندگی‌های شخصی نیست بلکه چوب و درخت کم است چون بشر «اسراف» می‌کند و کارخانه‌ها از چوب و درختان استفاده‌های بی‌رویه می‌کنند. چوب و درخت کم است چون شغل کشاورزی و باغبانی در زندگی بشر کمرنگ شده و انسان کمتر درخت می‌کارد. حتی خداوند آفرینش درختان را طوری قرار داده که اگر شاخه‌های آن هرس شود سریع‌تر رشد می‌کند و مجدداً چوب مورد نیاز انسان تأمین می‌شود. علی رغم اینکه هر ذغال را می‌توان با استفاده از خاشاک و خرده هیزم، چندین و چند بار در پخت و پز استفاده کرد. 🔥اگر هرکسی مقید باشد که با توجه به خاک و شرایط اقلیمیِ محل سکونتِ خود، درختان پرشاخه و پرچوبی که در آن منطقه رشد می‌کنند و رشد سریعی دارند در حیاط خانه‌ی خود و یا حتی بیرون از خانه در محیط آزاد بکارد، بخش عمده‌ی کمبود چوب جبران می‌شود. البته اگر دولت‌ها یا سرمایه‌گذاران خصوصی همت کنند و مناطقی را در نظر بگیرند که صرفاً برای تولید چوب، درخت بکارند می‌توان حتی بیشتر از مقدار نیاز بشر در امورات روزمره‌ی شخصی، چوب تأمین کرد. خصوصاً اینکه قرار نیست در صنعت از آتش طبیعی استفاده شود. برای این منظور، درختان سرو، صنوبر، بید، توس، اکالیپتوس و سایر درختان مشابه که سرعت رشد بالایی داشته و چوب زیادی تولید می‌کنند بسیار مناسب است. 🔥بنابراین برای تقویت و افزایش آتش بدن، از این پس تصمیم بگیرید که مانند مطبخِ خانه‌های قدیم، پخت و پز را در بالکن یا حیاط‌خلوتِ خانه بر روی ذغال انجام داده تا عموم مشکلات گوارشی از بین برود و از ورود آتشِ طبیعی به زندگی خود لذت ببرید. 🔥بنده نیز به این امر متعهدم و تمام اقلام درمانی و داروهای طب اسلامیِ محتاج به آتش را با «آتش طبیعیِ ذغال» می‌سازم. ✍🏻سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 @TebboZendegiEslami
﷽ بِسْــمِ اللّٰـہ الرَّحْــمَږِ الرَّحِــیٖمِ این ڪانال به جهت ارائه‌ی داروها و اقلام درمانے بر اساس منابع اصیل طب اسلامے و سنتے تأسیس شده است. لطفاً لینک کانال را نشر دهید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/874906263C790922a201 🍃ڪانال قرابادین: @Gharabadin
توجه کپی برداری از نسخه‌های این کانال بدون ذکر منبع جایز نیست. هرچند اصل نسخه‌ها از استاد تبریزیان است اما بسیاری از اضافات و توضیحات مهم را خودم گذاشته‌ام که بعضاً در هیچ یک از دروس اساتید نمی‌یابید و حاصل تجربیات و تحقیقات خودم بوده است. اگر می‌خواهید دسترسی برای مردم آسان تر باشد خب لینک کانالمان را معرفی کنید تا خودشان عضو شوند و استفاده کنند چرا دست به انتحال و کپی برداری بدون ذکر منبع می‌زنید؟ برای ویرایش این نسخه‌ها زحمت بسیاری کشیده شده چطور وجدانتان انصاف می‌دهد که به همین راحتی کپی پیست کنید و منبع را هم ذکر نکنید؟! سیّد‌ محمّد جواد‌ موسوے 💚کانال طب و زنـدگے اسـلامے: @TebboZendegiEslami
👅👃🏻نسخہ‌هاے درمانےِبیماریہاے حلق، حنجره و بینے ✍🏻از استاد تبریزیان (با تکمیل و تصحیح): ●گلودرد و سوزش گلو ●استخوان گیر کرده در گلو ●کیست گلو ●کیست حنجره ●گلودرد ●ورم تارهای صوتی ●التهاب و ورم گلو ●گرفتگی تارهای صوتی ●گواتر کم کار ●التهاب لوزه سوم ●سنگ لوزه (پنیرک) ●انحراف داخلی بینی ●تغییر صدا ●از بین رفتن حس بویایی ●کم کاری تیروئید ●پر کاری تیروئید ●کیست تیروئید ●ندول تیروئید (گره تیروئید) ●هاشیموتو (تیروئید سمی) ●آبریزش بینی ●خون دماغ ●پولیپ بینی ●ورم بینی و حلق و گوش 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 💚کانال طب و زنـدگے اسـلامے: @TebboZendegiEslami
💐🍃🌿🌸🍃🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 🗒نـســخہ‌ی درمـان ورم بینی و حلق و گوش ✍🏻از استاد تبریزیان (با تکمیل و تصحیح): معمولاً این #تورم از غلبه بلغم و گاهی نیز به خاطر #حساسیت و گاهی ناشی از #عفونت است. همچنین می‌تواند از #تجمع_رطوبت باشد که به علت #سردی_کلیه از بدن دفع نمی‌شود. درمان آن عبارت است از: ▫️چای جوش پونه + آویشن با عسل یکبار در روز و یکبار در شب. ▫️شلغم خام تازه و در غیر فصلش، سه قاشق غذاخوری سویق‌ شلغم یکبار در روز و یکبار در شب میل شود. ▫️داروی بلغم زدای امام صادق علیه السلام طبق دستور‌. ▫️داروی طریفل هر روز و هر شب هر بار یک مثقال (٤/٦ گرم) با شکم خالی ترجیحاً بدون آب میل شود. و تا نیم ساعت پس از آن چیزی نخورید. ▫️غرغره و استنشاق آب نمک دریا. ▫️داروی درد ریح طبق دستور. ▫️حجامت پشت گوش طبق الگو. ✅اگر این مشکل به خاطر حساسیت یا سردی کلیه بود نسخه‌ی درمان هر یک نیز جداگانه انجام شود. #ورم_صورت #ورم_بینی #ورم_گوش #ورم_حلق #ورم_گلو #ورم_حنجره #ورم_گوش_و_حلق_و_بینی #کم_کاری_کلیه #کم‌کاری_کلیه #کلیه_کم_کار #کلیه_کم‌کار 🌸 🌿🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫 💚کانال طب و زنـدگے اسـلامے: @TebboZendegiEslami 📝برای دریافت مشاوره‌ی درمانی، از طریق لینک زیر وارد گروه شوید: https://eitaa.com/joinchat/3271032852C2d6047fad1

مشاهده در ایتا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به کانال ایتا
تبلیغ کانال ایتا